Ibu Bersayap Cinta


ENTRIES ABOUT FACEBOOK FOLLOW DASHBOARD PHOTOS
The owner


Template by Arysha Hafrina .
Basecode by Atin Tory .
Thanks too by L O V E.

utkmu ibu...




Assalamualaikum wrbt semua...
Peace be upon you
khas buat ibu2 tua dan anak2 muda...

          Well...what a day today,...yesterday, days before and days to come...it's always dark, gloomy, drizzling rain and sometimes heavy... outside my window.
           Beberapa hari ni, kemarin, hari2 yg berlalu dan hari2 yg mendatang...sentiasa gelap, murung, hujan renyai2 kadang kala lebat...di luar jendelaku.

           Di usia begini hujan dan cuaca yg murung pun boleh menitiskan airmata saya. Sekarang baru saya faham bagaimana perasaan arwah emak saya ketika dia berusia seperti saya dulu. Orang tua semakin tua semakin sensitif hati dan persaannya. Bila hujan aje, mcm2 perasaan menyerbu ke benak saya. Wahai anak2..jangan marah kalau ibu ayah kamu sensitif hati dan perasaan mereka. Hati mereka sudah terlalu lama, uzur dan letih. Hati mereka sudah terlalu mampat menyimpan seribu satu cerita dan kenangan duka, suka, sedih, pilu...hingga adakala beban itu sudah tidak tertanggung lagi.


MasyaAllah....lihat ..walaupun anaknya sudah berusia...masih baring di riba ibunya yg tua kerana kasihnya seorang anak lelaki kepada ibunya terletak kepada ketaatannya....


          Dulu ketika saya muda, saya pernah memarahi anak saya yg ketika itu berusia 4 tahun sebab dia nakal. Tak sampai 10 minit, emak saya drive dan sampai ke rumah saya dengan muka yg murung dan sedih. Rupa2nya anak saya call dia dan mengadu yg saya marahnya. Emak saya selaku nenek berasa sgt sedih kalau saya memarahi cucunya. Saya ketika itu berasa hairan...kenapalah emak saya ni sensitif sangat. Kini saya sedang 'berjalan di dalam kasutnya'(walking in her shoes)...saya juga kini berperasaan sepertinya.

          Saya tau betapa sukarnya emak melahirkan saya dan membesarkan saya. Jadi bila saya lihat ibu2 lain memarahi anak2 mereka yg masih kecil, saya sangat marah dan sedih sebab saya juga sudah merasa betapa susahnya nak membesarkan anak2. Kini, kalau dengar lagu sedih aje, saya nangis, tonton filem sedih aje, saya nangis, lihat titisan hujan aje, saya nangis. Apa lagi kalau anak2 buat saya sedih...pasti hati ini akan menangis berbulan2 lamanya...atau mungkin bertahun2 lamanya.

sekadar peringatan...

          Saya tidak malu mengakui bahawa saya adalah seorang ibu yg penuh kasih sayang hatinya kepada anak2 saya. Selagi sisa nyawa ada sedikit tinggal buat diri saya, saya hanya inginkan mereka menghadiahkan sedikit kebahagiaan dunia dan akhirat kepada saya. Saya tidak inginkan material duniawi daripada anak2. Saya percaya semua ibu di dunia ini mahukan kebahagiaan yg sama seperti saya. Istilah menghadiahkan 'kebahagiaan dunia akhirat' mengikut kamus hidup saya adalah:

Semua ibu termasuk saya inginkan hadiah ini drpd anak2...

1. mohon anak2 beri kasih sayang, perhatian dan sentiasa doakannya.
2. mohon didik dan sayangi cucu2 dan menantu2nya dengan ilmu dan bimbingan dunia akhirat.
3. mohon berikannya menantu yang baik budi pekerti dan boleh menghormati dan menyayanginya.
4. mohon ketaatan anak2nya...inilah yg paling sukar seorang anak boleh berikan kepada ibunya

          Wahai ibu2 tua...
jangan harapkan padi yg jauh di seberang...
entahkan masak entahkan tidak...
jangan harapkan ketaatan anakmu sayang...
entahkan ikhlas entahkan tidak...

          Kepada ibu2 semua, selagi nyawa mu dikandung badan, tebarkanlah sayap cintamu kepada anak2mu. Naungi anak2mu dengan sayapmu yang lebar, dingin dan teduh dengan kasih sejati. Jangan harapkan apa2 daripada anak2mu. Jika mereka tahu betapa susahnya pengorbanan kamu sebagai seorang ibu..

Pasti mereka taat kepadamu.
Pasti mereka tinggalkan perkara2 yg mendukakan kamu.
Pasti mereka  bahagiakan kamu buat mengisi sisa hidupmu yg hanya tinggal sedikit itu.
Pasti mereka akan menyesal tak sudah bila ibu mereka sudah tiada lagi kerana mereka tidak mampu taat dan membahagiakan kamu
Pasti mereka akan  kehilangan doa kamu..ia itu doa ibu mereka.


          Well, ...dia ibu mu, dia mama mu, dia emak mu, dia ummi mu...gelarannya memang banyak namun kasih dia pada mu wahai anak...hanya satu....ia itu .

KASIH IBU...MOTHER's LOVE

         




       
0 SAY SOMETHING

Newer Post
Older Post