Ibu Bersayap Cinta


ENTRIES ABOUT FACEBOOK FOLLOW DASHBOARD PHOTOS
The owner


Template by Arysha Hafrina .
Basecode by Atin Tory .
Thanks too by L O V E.

Nasik Lemak Nasik Gemuk...


 Assalamualaikum semua...

       Saya sekarang sedang bersemangat menulis buku resepi  berbentuk "loose collection" untuk anak cucu saya. Resepi2 yg terdapat dalam buku ini adalah resepi yg saya dapati dari family dan kawan2. Ada juga yang saya google . Semua resepi ini saya dah cuba dan menjadi. Ada juga yg saya ubahsuai sedikit supaya rasanya lebih sesuai utk lidah kami. Ada juga resepi yang diberi oleh kawan tak menjadi. Saya akan cuba buat lagi dan lagi tapi masih tak menjadi. Saya rasa bukan salah resepi itu tapi salah tuan punya resepi sebab dia beri saya resepi tipu! Berdosa tau tipu orang...

       Di antara banyak2 resepi, resepi peninggalan arwah ibu saya lah yg paling disukai oleh family saya ia itu Nasik Lemak Sambal Tumis Bilis Berkuah. Kalau musim cuti sekolah, semua anak cucu akan memenuhi rumah mak. Utk sarapan mak akan masak seperiuk besar nasik lemak. Bau santannya yg harum bercampur dengan daun padan membuatkan kami naik selera pagi2 buta...hehe. Selepas tu mak akan membuat sambal tumis bilis berkuahnya utk dimakan dgn nasik lemak tadi. Kuah yang banyak itu akan membuat kami puas makan lagipun dengan kami yang ramai ni sambal yg kering2 memang tak cukup. Timun rangup dan telur rebus adalah bahan tambahannya.

          Saya masih ingat lagi, seorang kakak saya telah makan 7 pinggan nasik lemak mak tu! Selepas tu dia muntah..hehehe...kami semua tergelakkan dia. Dia muntah bukan sebab nasik tu tak sedap tapi sebab dah overload!
          Anak angkat saya Afdhal dari Jambi Indonesia cakap orang Jambi pun makan nasik lemak tapi mereka panggil Nasik Gemuk! Hahaha...itu nama yg memang sesuai sebab kalau makan banyak2 hingga 7 pinggan, memang boleh gemuk.



inilah nasik lemak sambal tumis berkuah saya buat...



ini pulak yg ditambah petai....



@ Tiada tandingannya masakan air tangan ibu kita...I miss my mom...Al Fatihah... 






0 SAY SOMETHING

Newer Post
Older Post