Ibu Bersayap Cinta


ENTRIES ABOUT FACEBOOK FOLLOW DASHBOARD PHOTOS
The owner


Template by Arysha Hafrina .
Basecode by Atin Tory .
Thanks too by L O V E.

derhaka kerana pacar...




    Assalamualaikum wbt...kpd semua dan terutamanya kpd anak2 muda yang sdg berpacaran....

        Dalam mengharungi hidup selama 56 tahun ini serta melahirkan dan menguruskan 4 orang anak...
          banyak pengalaman yg saya perolehi ...
          banyak pelajaran yg saya pelajari...
          banyak suka duka yg saya lalui...
          banyak kesabaran yg saya bendungi...
          banyak airmata yg  saya curahi...
          banyak pengorbanan, penerimaan dan penolakkan yg harus saya timbangi...

Semuanya demi kebahagiaan anak2. Jodoh anak2 saya pun semua mendapat restu dr saya kerana restu orang tua sangatlah besar hikmahnya. Anak2 yang saya lahirkan tetap baby2 saya walaupun sudah dewasa...sudah kahwin...sudah ada anak2...sudah tua...dan meninggal dunia...kerana ketika meninggal dunia mereka dibin dan bintikan dgn nama saya, IBU mereka...Alhamdulillah..betapa hebatnya kedudukan seorang ibu di sisi Allah swt.

     Kepada anak2 muda yg sdg mabuk bercinta dan berpacaran, saya ingin menasihatkan beberapa perkara. Berpacaran belum boleh menjaminkan apa2 kpd kita tapi kita harus berusaha melakukan yg terbaik supaya pacar kita kelak akan jadi jodoh kita. Di sini ada beberapa perkara yang perlu anak2 ingat utk membentuk hubungan baik dalam berpacaran.

1.  Apabila kamu mula kenal dengan sesaorang dan kamu sudah mulai suka padanya, haruslah tanam niat ingin mengenali serba sedikit hati budinya. Di fasa ini, perangai dan sifat sebenar masih belum menyerlah sebab masing2 adalah "FAKE"...terpaksa bermanis muka, semua kata2 indah belaka, yg buruk tu iya aje, yang manis tu bak gula...and so on ..and so on...maklumlah org baru nak mula...

2. Bila hati sudah mula rasa dia ok pergi ke langkah seterusnya.  Di fasa ini jangan sama sekali jualkan jiwa raga anda kpdnya. Jangan janji yg bukan2 padanya.

             "Aku sanggup hangus terbakar berenang di lautan api demi kamu.."
             "Hanya ajal yg mampu memisahkan kita"
             "Demi kamu aku sanggup tinggalkan keluargaku"
             "Kalau family tak setuju, kita sama2 terjun ke lautan api"

              ok ..fine!terjunlah ke dlm api neraka...bodoh!...cakap semua tak masuk akal

3.   Kamu harus berperanan menjadi diplomat utk mengikatkan silaturrahim yg baik antara pacar kamu dengan orang2 yg kamu sayangi. Ini bertujuan supaya mereka dapat menilai dan menerimanya secara 'gracefully'. Jangan sama sekali membelakangkan orang2 tersayang. Bila ada yg dipinggirkan, hati akan merajuk, luka akan merasuk.

4.   Pastikan pacar kamu seorang yg hormat kpd..number1..orang tua kamu, ibu bapa kamu...walaupun ibu atau bapa angkat yg memang sangat menyayangi kamu. Hati merekalah yang harus dipancing dahulu. Hati merekalah yang harus dipujuk dahulu. Hati orang tua memang dijadikan Allah sangat lembut dan sensitif. Lembut, dalam menerima...sensitif bila terluka.

5.   Jika pacar kamu memulakan approach yang kasar dan biadap kepada orang yg kamu sayangi, inilah fasa yg  kamu harus buat nilai semula sebelum terlambat..sebelum jiwa mu sudah dijual kpdnya...sebelum kamu hilang kejantanan kamu...sebelum kamu tunduk dan lemah kpd pacarmu...

6.   Jika pacar kamu orang yang baik utk kamu, dia akan mulakan dgn sayang kpd orang yg kamu sayang dahulu sebelum menyayangi dirimu. Dan ini akan berterusan baik dan terus baik hingga ke penghujung.
      Tapi bila pacar kamu bertindak biadap sebelum silaturrahim bermula...that's it! Semuanya berakhir sebelum bermula. Orang yg kamu sayangi sudah terluka...damage has been done!Di sinlah bermulanya kamu akan derhaka kpd orangtua mu..kerana pacar mu ditolak. Kamu tinggikan suara dan kamu lawan ckp mereka dalam mempertahankan pacar kamu yg belum pasti jodohnya buat kamu.

7.   Jangan bersedih bila kamu nikah nanti, orang2 yg terluka ini tidak mau hadir. Mereka bukan zalim pada kamu tapi mereka juga ada harga diri. Silaturrahim sudah mendingin membeku di sini. Jangan salahkan orang lain...cermin diri dan buatlah post mortem diri.

    Baiklah anak2 muda yg kusayangi...belajarlah meletakkan hati orangtuamu dahulu dalam berpacaran kerana penerimaan, restu dan redha orang tua adalah pintu kebahagian dan rezeki anak2 yg taat, santun dan tidak bersikap derhaka kpd orang tua. Bila kamu ditimpa sakit, musibah, rezeki susah nak masuk...ingat kembali...hati2 siapa yang telah kamu lukai...
      .

             PACARAN ITU IBARAT SATU TARUHAN
JADINYA BELUM PASTI
DOSANYA SUDAH PASTI


SEMOGA ALLAH MENGAMPUNI DOSA ANAK2 YANG BANYAK MENDERHAKA KEPADA ORANG TUA MEREKA DISEBABKAN OLEH PACAR MEREKA

0 SAY SOMETHING

Newer Post
Older Post