Ibu Bersayap Cinta


ENTRIES ABOUT FACEBOOK FOLLOW DASHBOARD PHOTOS
The owner


Template by Arysha Hafrina .
Basecode by Atin Tory .
Thanks too by L O V E.

Nightmare Jeruk Mangga Asam Boi

 
    Selamat bertemu kembali...


    Terkini heboh kat facebook.. makcik2 dan akak2 buat resepi baru yg sebenarnya lama dah...Jeruk Mangga Asam Boi. Memanglah terliur bila tengok mangga muda ditabur gula garam dan bergolek2 asam boi dalam balang2 plastik bertudung merah tu. Tapi, malang bagi saya. Setiap kali nampak foto jeruk ni, perut saya rasa senak dan kecut. Saya ada dua cerita peribadi yang menakutkan disebalik kisah jeruk mangga ni. Moh dengor!



    Ceritera 1:

    Saya pernah menderita sakit gastrik sejak umur 17 tahun. Gastrik yg saya hidapi sangat lah kronik. Puncanya saya makan tak ikut aturan waktu. Gastik saya bertambah teruk semasa saya belajar di ITM. Lunch saya makan pukul 4 petang. Malam saya skip dinner sebab perut masih kenyang. Lagipun saya suka makan makan masam2. Akhirnya sistem penghadaman saya mengalami kecelaruan. Saya pernah diserang kesakitan gastrik yg melampau hingga saya mengelupur terus jatuh tergolek ke lantai tanpa saya sedari.Kawan2 saya menangis melihat keadaan saya. Saya sering dibawa ke hospital bila diserang gastrik melampau ni. Makan yg saya harus jauhi ialah makanan masam dan pedas keterlaluan.

      Pada tahun 1988 saya diserang lagi dengan gastrik yg kronik. Kali ini saya tidak boleh tidor berbaring. Saya tidur duduk bersila dengan susunan bantal didepan saya utk diletakkan kepala saya. namun saya tak lena. Selama 3 hari saya tidur sambil duduk bersila! Akhirnya saya dimasukkan wad selama 10 hari. Macam2 ujian dibuat ke atas saya. Setelah agak sihat saya dibenarkan pulang dengan berbekalkan sebeban ubat hospital.

      Seorang kawan syorkan saya minum sejenis herba yg diperbuat drpd bunga2 liar di pergunungan Switzerland. Saya campak ke tepi semua ubat hospital. Saya hanya minum air herba itu sesudu sehari. Akhirnya, saya sembuh sepenuhnya hingga hari ini. Alhamdulillah syukur. bagi saya, yg organic itu adalah lebih baik drpd yg kimia2. Segala2nya adalah dengan keizinan Allah swt.



      Ceritera 2:

       Pada tahun 1985 ketika saya menjadi guru di Terengganu, saya mengandungkan anak ke 3. Usia kandungan ketika itu adalah 9 minggu. Ketika itu, saya mengajar di sesi petang. Satu hari pada hari Selasa( saya masih ingat lagi) rakan2 guru telah membawa sebesen kecil potongan2 mangga muda utk dimakan dengan colek. Pada petang itu kami semua sangat berselera makan magga colek tu ramai2 termasuklah saya yang beria2 makan dan terlupa akan pantang saya kerana mengidap gastrik.

       Pada sebelah malamnya, saya tidak berselera makan nasi. Pada pukul 1 malam saya terjaga sebab rasa lapar sangat. Suami bangun temankan saya makan roti di dapur. tapi saya rasa tak sedap perut aje. Esok paginya, saya terjaga. Ketika hendak bangun dari tilam, perut dan badan saya tiba2 jammed, kaku tak boleh bangun. Sangat bisa rasa perut saya ketika itu. Suami cuba bantu tegakkan saya tapi saya menjerit kesakitan.

        Setelah diperiksa doktor, saya disahkan diserang apendiks dan perlu dibedah segera. Problem besar ketika itu adalah jika saya dibedah risikonya adalah kpd kandungan saya kerana general anaestatik boleh menyebabkan keguguran. Tapi kalau tidak dibedah, apendiks akan pecah dan saya boleh mati!

        Saya menandatangani surat perjanjian bedah. Saya akan hadapi risiko apa sahaja asalkan apendiks itu dibuang. Akhirnya saya dibedah. Dua minggu selepas dibedah saya keguguran. Hati rasa amat sedih tapi saya redha. Setelah dibersihkan drpd keguguran, saya dalam kesakitan yang amat sangat sebab tumpah darah pulak. Sebahagian drpd uri saya masih terlekat dalam rahim. Saya dimasukkan ke wad sekali lagi dan dibersihkan rahim saya. Saya diberi cuti sakit selama 8 minggu!

Begitulah sedikit kisah keperitan dan penderitaan saya menghadapi kesakitan. Sehingga kini saya memang tak makan mangga muda...fobia sangat! Kepada yg minat sangat mangga muda ni, hati2...jagalah perut kita baik2...


@Prevention is better than cure...
0 SAY SOMETHING

Newer Post
Older Post