Ibu Bersayap Cinta


ENTRIES ABOUT FACEBOOK FOLLOW DASHBOARD PHOTOS
The owner


Template by Arysha Hafrina .
Basecode by Atin Tory .
Thanks too by L O V E.

My Childhood days in Kerdau 2..



  • Air perigi, lampu spirit...


            Dalam awal 60'an kampung saya Kampung Huma Luas di Kerdau masih jauh daripada pembangunan. kemudahan asas seperti letrik dan air sangat jauh dari realiti. Tapi sebenarnya kami tak pernah mengeluh, tak juga kami menimpikan kemudahan2 ini. Walaupun tempat tinggal kami di Bentong cukup api airnya tapi kekurangan di sini amat mendamaikan. Kenapa saya kata mendamaikan?

 Sumber Air 

             Kami mengharapkan air mandi dan minum di perigi yg digali oleh bapa saudara Aki Wi & saudara2  kami yg tinggal berjiran di Kerdau. Ada 2 perigi yg digali.  Perigi ini mengeluarkan mata air yg tidak henti2 Perigi sebelah kiri adalah perigi utk memasak dan air minuman. Airnya sangat jernih macam kristal hingga jelas kelihatan dasarnya. Perigi di sebelah kanan pula adalah utk membasuh kain dan mandi. Perigi ni sangat dalam. Yang hanya kelihatan adalah airnya walaupun jernih tapi gelap disebabkan dasarnya yg sangat dalam. Perigi ini dinding oleh kepingan zink. 2 perigi ini dikongsi oleh 3 keluarga ia itu tok saudara , mak saudara dan kami.



Inilah contoh rupa perigi yang digali dalam tanah tapi perigi yg di kampung saya tu lebih besar


          Setiap hari kami yg kecil2 ni akan turun bersama kakak2 kami untuk mandi sementara mereka mencuci kain. Apak kami mensyaratkan setiap orang yg turun ke perigi mesti bawa sebiji baldi seorang. Baldi pada zaman itu diperbuat daripada besi . bayangkanlah betapa beratnya bila di isi air. Sedangkan baldi kosong tu pun dah teramat berat.  Nak tergelak pulak bila teringat kami2 yg kecil ni bila sampai aje kat rumah air dalam baldi tinggal tak sampai separuh...habis tumpah dalam perjalanan...hehe. Air2 ni dikumpulakan dalam 2 biji tempayan besar yg bertutup rapi. Air ini lah kami gunakan utk minum dan masak.

           Perigi utk cuci kain pulak terpaksa kami guna bergilir2 dengan saudara kami sebab hanya 2 orang saje boleh mencuci kain pada satu masa. Jadi kalau kain kotor banyak, alamatnya tengahari lah baru kami balik ke rumah dari perigi ni. Satu hari tu, kaka saya Airine terlalu teringin nak mandi dalam perigi ni...dia terus terjun ke dalam perigi dengan kemban2nya.



 Sumber Cahaya Lampu

           Malam2 kami di Kerdau sangatlah sepi. Tapi kegelapan kami diterangi oleh lampu spirit dan pelita chimney. Tugas memasang lampu ini diberikan khas kpd abang2 saya Yan & Ghazali(Boh). Sebelum matahari terbenam, mereka akan mula menghidupkan lampu2 ini . Mula2 spirit dipicit sedikit ke dalam piring besi dalam sangkar kaca lampu tersebut. Kemudian, api mancis digunakan utk menghidupkan spirit tadi. Api akan menjulang naik dan membakar mentol kain berjaring lalu mentol itu mengembang dan jadi terang. Cahaya lampu ini bertahan hingga 4 jam. Bila malap aje lampu, kami pun terpaksa ikut rentak lampu itu...maka masuk kelambu dan tidorlah kami semua. Hanya pelita chimney saja terus hidup menemani malam kami sehingga ke pagi.




lampu spirit yg kami guna hampir2 rupa seperti lampu warna cokelat tu 


           Kadangkala kami main wayang bayang dengan cahaya lampu spirit. Kami buat bentuk anjing, ular, burung dan sebagainya dengan jari dan tangan kami. Bginilah hidup kami di kampung Kerdau. Namun kami sangat happy.




@Sudah tidak ada lagi hari2 bahagia begini...ia datang hanya sekali....
0 SAY SOMETHING

Newer Post
Older Post